Presentatie DO I-PASS for FAIR praktijkgericht onderzoek
Silvia Kempers; Irma Jansen; Barbara Vermaas; Margriet Miedema; Sarah Coombs
De Do I-PASS for FAIR self-assessment tool (ontwikkeld door het LCRDM) is in mei 2021 in het Nederlands aangeboden aan de op dat moment deelnemende HBO instellingen (18 hogescholen) in het DCC-PO (digital compentence center praktijkgericht onderzoek) project. Het is een self-assessment tool waarbij is gekeken naar hoe FAIR-enabled de betreffende HBO instellingen zijn.
In deze presentatie zijn de resultaten van de survey voor HBO instellingen op basis van de Do I-PASS for FAIR – Self Assessment tool te vinden. Dit rapport biedt een weergave van de volwassenheid van het werken volgens de FAIR- principes binnen het HBO. Het geeft handvatten aan het DCC-PO om focus aan te brengen in de belangrijkste knelpunten met betrekking tot het faciliteren van een ‘FAIR- enabled’ organisatie.
Centraal staat; “Wat is de huidige status van de onderzoeksondersteuning bij het voldoen aan de FAIR principes binnen HBO instellingen? ”
Ondersteunend personeel vanuit de deelnemende hogescholen aan het DCC-PO project is gevraagd om zelf, over hun eigen instelling, de status van FAIR adoptie in kaart te brengen aan de hand van een vragenlijst. Het aantal waarnemingen is echter onvoldoende om sluitende conclusies te kunnen trekken. De resultaten zijn dan ook indicatief. Er hebben 18 Hogescholen deelgenomen aan dit onderzoek, allen aangesloten bij het DCC-PO. Er is dan ook geen sprake van een representatieve steekproef van HBO instellingen, uitspraken in dit rapport betreffen dan ook enkel de deelnemende instellingen.